beer canning

De introductie van statiegeld op blik: een veelkoppig monster

Er is wat getouwtrek aan voorafgegaan, maar de datum dat statiegeld op blik wordt ingevoerd is nu echt bekend. Het wordt definitief 1 april 2023. Een besluit waar het een en ander aan vooraf is gegaan, en dat natuurlijk flink wat gevolgen heeft voor de branche.

Statiegeld. Waarom?

Alle ‘blikvangers’ langs de wegen en goedbedoelde tv-spotjes ten spijt: het aantal blikjes in het milieu blijft toenemen. Van de twee miljard blikjes die jaarlijks worden verkocht, belanden er zo’n 15 miljoen in het milieu. Dat zijn, zoals staatssecretaris Stientje van Veldhoven het verwoordt, “meer dan 25 olympische zwembaden vol”. Hoe dan ook: het zijn er natuurlijk veel te veel. De meest effectieve manier om zwerfafval tegen te gaan is door te voorkomen dat mensen hun afval in het milieu gooien. En daar levert statiegeld een aanzienlijke bijdrage aan. Het is precies de reden waarom in 2021 ook al statiegeld op kleine plastic flesjes werd ingevoerd. En waarom onder andere Duitsland, Finland, Noorwegen en Denemarken al statiegeld op blik hanteren.

Hoe werkt het?

Net als bij plastic flesjes, bedraagt statiegeld op blik straks 15 cent. Blikjesproducenten moeten de kosten van het nieuwe statiegeldsysteem dragen, maar hoe dit systeem precies wordt ingericht laat de overheid over aan producenten en verkopers. Horeca en kleine verkopers worden vrijgesteld van de inname van blikjes. Bij inname moeten de barcode en de vorm van het blik intact zijn. Bij gedeukte blikjes is er een risico dat de RVM het blik niet herkent.

Wat verandert er?

Om het statiegeldsysteem te kunnen uitvoeren, moeten metalen drankverpakkingen voortaan zijn voorzien van het statiegeldlogo en een EAN-code. Producenten/importeurs zijn hier verantwoordelijk voor en moeten hun producten aanmelden bij Statiegeld Nederland.

Waarom die titel?

Statiegeld een veelkoppig monster? Ja, vooral omdat er al lange tijd veel onduidelijkheden zijn. Dat de invoerdatum bekend is, maakt niet dat meteen duidelijk is vanaf wanneer de nieuwe verpakkingen op de markt moeten zijn. Retail en merkeigenaren geven voortdurend aan dat ze er nog niet klaar voor zijn. Ondertussen dreigt de overheid al met boetes. Voor ons betekent het dat we naar onze klanten moeten communiceren dat het design van hun verpakkingen moet worden aangepast. De barcode die erop komt, kan alleen in de Nederlandse markt worden ingezet. Dat levert voor hen meer gedoe op. Maar als wij tijdig de juiste gegevens en het logo doorkrijgen, zorgen wij er natuurlijk voor dat onze verpakkingen voldoen aan de actuele wet- en regelgeving.